• Henrik Rasmussen

Hold balancen i vandet - tre øvelser til dig.

Opdateret: 23. okt. 2020

Er du en af dem der har været rigtig godt kørende i åbent vand henover sommeren, og som nu trækker indendørs til pool træning og har problemer med at holde trit med den 80-årige på yderbanen? Har du problemer med vejtrækningen efter 100 meter, og føler du dig tung og må trække benene gennem vandet, nu hvor våddragten ikke hjælper dig med opdriften?

Så har du muligvis problemer med at holde balancen i vandet. For balancen

påvirker alle andre aspekter af din svømmeteknik, og der en direkte sammenhæng mellem hvor god din balance er, og hvor hurtig og udholdende du er i vandet.


Den vandrette balance

Selvom balance og kropsposition er dybt indlejret hos konkurrencesvømmere, så er det også noget jeg har fokus på, hver gang jeg selv træner. Det skal holdes ved lige, for det er alfa og omega. Mange har problemer med balancen. Blandt triatleter er svømningen jo den eneste af de tre discipliner, hvor man skal holde en vandret, og ikke en lodret, balance.

Jeg fandt denne lille YouTube film, som tydeligt viser, at en god balance og en korrekt kropsposition i vandet er fundamentet for en god svømmeteknik. Når du har fundamentet på plads, kan du bygge mere teknik ovenpå. Man starter heller ikke med at bygge fjerde etage, vel?


Helt grundlæggende, så handler balance om én ting: at holde så meget af din krop vandret og tæt på vandoverfladen som muligt. Hvis du gør det, så kan du bruge dine kræfter på at bevæge dig fremad, og det er jo det, det hele går ud på. En god balance vil give dig en bedre samlet svømmeteknik og hurtigere og mere effektive svømmeture.

Så derfor: Nu hvor du træner indendørs, så start med at træne balance og kropsposition. Her kommer et par øvelser til dig, som du kan starte med:

1. Flydeøvelsen

En af de bedste måder at arbejde med din balance, er Flydeøvelsen. Pointen er at finde din krops naturlige flydeposition og lære at bruge brystet og hofterne til at tilpasse sig til en bedre position i vandet. Til øvelsen kan du med fordel bruge en snorkel, men det er ikke nødvendigt.

Start med at tage en dyb indånding, læn dig fremover med ansigtet nedad, og lad din krop finde sin naturlige flydeposition. Sandsynligvis vil du føle dine hofter og ben synke under niveauet for dit bryst, hvilket resulterer i en "op ad bakke" kropsposition.


Læs også: 10 typiske begynderfejl i crawl og tips til at korrigere dem

Når du først har fundet din naturlige flydeposition, er det næste trin at lære at justere dig selv til en bedre position. Begynd med at trykke brystet nedad og dine hofter opad, indtil din krop kommer i en vandret position tæt på vandoverfladen. Hvis brystet presses ned, skal dine hofter bevæge sig op og omvendt.

Når du synes du har fundet din flydeposition i vandet, kan du begynde at arbejde med de næste to øvelser, hver gang du er til træning. Begge øvelser er designet til at opretholde en god balance og en korrekt position af hovedet og kroppen i vandet.

2. Sidespark Spark med dine hofter, mens du ligger på siden. Du skal holde hovedet stille, mens du kigger på bunden af ​​poolen. Stræk armen nærmest bassinbunden lige ud foran dit hoved, og hold din anden arm ned langs siden af ​​din krop. Når du har brug for luft, skal du dreje lidt om på ryggen, tage et par gode vejrtrækninger og derefter vende tilbage til sparkpositionen. Skift side for hver 25 meter.


3. Hajfinne-crawl

Du starter med begge arme fremme i streamline og trækker med højre arm under vandet og lader venstre arm blive fremme strakt. Mens du fører højre arm frem over overfladen er din albue hele tiden det højeste punkt.


Du skal standse fremføringen, når albuen er ud for dit hoved, mens dine fingerspidser peger mod overfladen. Hold denne position mens du laver 6-8 benspark, inden du sætter hånden ned og strækker armen.

Du vil sikkert mærke, at din krop synker lidt, mens du holder "haj-finne"-positionen. Det er ok. Den vil hæve sig igen, når du igen har begge arme fremme. Husk at kigge nedad – ikke fremad. Herefter gentager du med modsatte arm.

Jeg vil anbefale, at du træner disse hver gang du er i vandet. Hvis du synes det er svært, så brug finner til at begynde med. Hvis ikke du har nogen vil jeg anbefale at du anskaffer dig et sæt, for finner er gode for mange træningsøvelser. Det skal være de korte, som fx Arena Powerfin eller Speedo Biofuse.

Du kan komme langt med et træne for dig selv. Men det er altid bedre at have en træner på bassinkanten til at korrigere dig.


Får du brug for nogle øjne til at justere din teknik, så kontakt mig.

God træning!


Crawltræneren

Svømmer du hos Crawltræneren får du rabat hos Svømmespecialisten.


340 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle