• Henrik Rasmussen

7 tips til korrekt vejrtrækning i crawl

Opdateret: 23. okt. 2020

At udvikle en god teknik i vejrtrækning, når du svømmer crawl, er nok en af de største udfordringer for begyndere og mellemgode svømmere. Forkert teknik kan føre til andre tekniske fejl, som f.eks. i kropsposition og benspark. Mange kan også have svært ved at udføre et godt armtag, og ofte kan det skyldes deres vejrtrækning.


I denne blog prøver jeg at forklare nogle af de fejl, som jeg ser og selv træner i, og jeg giver dig også 7 tips, du kan bruge, når du arbejder med din vejrtrækning.

1. Fokuser på din udånding. En af de mest almindelige fejl er, at man instinktivt holder vejret, når hovedet er under vand. Men det er vigtigt at påbegynde udåndingen tidligt og at puste helt ud, så du timer indåndingen til du har tømt lungerne. Dermed ophober du ikke CO2 i kroppen, du får en mere rytmisk og afslappet crawlstil, og det hjælper dig til at kunne trække vejret til begge sider.


2. Hold hovedet stille. Mellem vejrtrækningerne skal du holde hovedet stille. Det må ikke rulle med rundt, når din krop roterer. Hvis du bevæger dit hoved, skal du koncentrere dig om at se på et punkt i bunden af ​​poolen. Drej kun dit hoved sammen med kroppens rotation, for at trække vejret. Hvis du kæmper for at holde hovedet stille, så prøv at forestille dig, at du har et glas stående på dit hoved mens du svømmer uden at spilde.


Læs også: Hold balancen i vandet - tre tips til dig


3. Træk vejret i bølgedalen. Når du bevæger dig gennem vand, skaber du en bølge foran dit hoved, ligesom en båd, der sejler. Bølgens form betyder, at der skabes en lille "lomme" langs siden af ​​svømmerens ansigt, hvor vandniveauet er lidt lavere. Det er her du skal trække vejret, uden at løfte hovedet. Hold hovedet så lavt, at kun det ene øje er over vand.

4. Løft ikke hovedet. Problemet med at løfte hovedet for at trække vejret er, at det bremser dig, bl.a. ved at dine ben synker. Med bølgedalen ved dit hoved behøver du ikke løfte hovedet for at trække vejret. Du skal bare dreje det lidt, gerne med hagen pegende lidt bagud. Hvis du kæmper med at finde bølgedalen, er det en god øvelse at svømme sidesparks-crawl med finner. Du kan se øvelsen vist her.


5. Undgå at overrotere. Selvom du ikke løfter hovedet, men drejer det, kan du også komme til at dreje det så meget, at du kigger op mod loftet og ikke til siden (over-rotere). Det kan let betyde, at du mister balancen og kompenserer ved at krydse din hånd foran hovedet eller ved at lave et "sidelæns" saksespark og en bananformet krop. For at rette op på dette skal du vænne dig til at trække vejret ind i bølgedalen.


Læs også: 10 typiske begynderfejl i crawl og tips til at korrigere dem.


6. Husk at rotere rigtigt. Dygtige svømmere roterer med kroppen fra side til side i takt med armtaget. Brystet må ikke ligge fladt, direkte mod bunden. En god kropsrotation hjælper meget med vejrtrækningen. For vejrtrækningen sker i forlængelse af rotationen, hvor man ikke skal dreje hovedet ret meget for at trække vejret. Hvis du har svært ved at trække vejret til den ene side, så kan det skyldes, at du ikke roterer godt nok.


7. Træk vejret til begge sider. Man ser mange topsvømmere trække vejret til den ene side, så det kan godt lade sig gøre. Men det kræver en virkelig godt koordination og masser af træning. For begyndere og mellemgode svømmere synes jeg, at det lønner sig at kunne trække vejret til begge sider. Det gælder ikke mindst triatleter og andre, der svømmer i åbent vand, så man kan trække vejret modsat bølgerne.


Det har hjulpet mig med at udvikle en mere symmetrisk crawl. Hvis man kun trækker vejret til den ene side, er det sandsynligt, at rotationen vil være dårlig i den side, hvor du ikke trækker vejret, og måske får du også mere svært ved at svømme i en lige linje. Du kan selv øve disse tips, men husk at det går hurtigere med at få teknikken på plads med en træner på kanten.


God træning.


Følg Crawltræneren på Facebook og Instagram



Svømmer du hos Crawltræneren får du rabat på dit udstyr hos Svømmespecialisten.




411 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle